úterý 25. dubna 2017

Recenze - My ostatní tu prostě žijem

My ostatní tu prostě žijemOficiální anotace

A co když nepatříš mezi vyvolený? Mezi ty, co maj za úkol zlikvidovat zombíky nebo bojovat s duchomorama (nebo co má to modrý světlo a všechny ty mrtvoly zase sakra znamenat)? Co si počít, když jsi jako Mikey? Kluk, kterej chce prostě jenom odmaturovat, užít si maturitní ples a možná už konečně sebrat odvahu a pozvat Hennu na rande dřív, než se něco semele a někdo už zase vyhodí školu do vzduchu. Protože někdy má člověk větší trable než to, že se tenhle měsíc už podruhý schyluje k zániku světa, a někdy prostě musí umět najít i v obyčejným životě něco neobyčejnýho. I když třeba tvýho nejlepšího kámoše uctívaj pumy jako modlu. 

Proč jsem si knihu vybrala?

Patrick Ness patří už pár let mezi moje top autory. Přečetla bych si od něj i seznam na nákup, protože tenhle týpek je prostě génius (a vůbec to neříkám proto, že jsem se s ním i potkala naživo). Patrick do svých knih dává něco netradičního, originálního, co mnoho lidem nesedne. Já to baštím i s navijákem.

Knižní trailer


Něco málo k obálkám

The Rest of Us Just Live HereThe Rest of Us Just Live HereНие, останалите, просто живеем тук

Spousta krásných obálek, z kterých se vám jistě zatočí hlava. Osobně mám nejradši tu naši, která by měla po nasvícení i svítit ve tmě. Modrou mám ráda + je krásná i pod přebalem. Nevadily by mi ale ani ostatní, které jsem namátkově vybrala. K příběhu se skvěle hodí a v knihovně by jistě vypadaly také skvěle.

Hodnocení

Související obrázekV lidském světě se najdou Vyvolení, kteří svádějí letité boje s nadpřirozenem, obětují své životy, zamilovávají se do bohů, upírů a dalších tvorů. Hipsteři. Co ale ti ostatní, kteří si poklidně žijí vedle Vyvolených a jejich boj se zlem je ovlivňuje jen nepřímo? Mike, Mel, Jared a Henna jsou obyčejní středoškoláci, kteří patří mezi "ty ostatní". Řeší vlastní problémy, ať už se týkají školy, zdraví, vztahů či rodiny. Na Zemi se ale blíží invaze neznámého druhu, která ovlivní životy nejenom Hipsterů. Jak si Mike a jeho přátelé poradí s tajemnými světly na obloze, aniž by to ohrozilo jejich budoucnost či dokonce jejich životy? Dokáže se Mike vypořád se svou obsesivně kompulzivní poruchou a získá srdce Henny, kterou už dlouho miluje?

My ostatní tu prostě žijem je samostatně stojící román z pera Patricka Nesse, který se celosvětově proslavil díky Volání netvora či sérii Chaos, kterou u nás vydalo nakladatelství Jota. Zařadit tuto knihu do jednoho žánru je poměrně obtížné, protože je originální už jen tím, o čem pojednává. Odehrává se v normálním lidském světě, což by ji mohlo řadit do contemporary, má v sobě ale fantasy či scifi prvky, které z ní tak dělají něco úplně jiného. Co se týče cílové skupiny, pak bych ji nejspíše doporučila pro teenagery. Zalíbení si v ní jistě ale najdou i starší čtenáři. Unikátní je již samotný styl, kterým je kniha psaná. Každá kapitola začíná kratičkým shrnutím, ve kterém autor vysvětlí, co se momentálně děje hipsterům aka Vyvoleným. Dalším plusem je to, že se příběh zaměřuje i na psychické nemoci, postihující nejednoho z nás. Hlavní hrdina totiž trpí obsesivně kompulsivní poruchou, jeho sestra se pak stále vyrovnává s tím, že měla poruchy příjmu potravy. Nessův styl psaní je velmi čtivý, ale nejspíše nesedne každému, protože je velmi specifický. Příběh má spád a netradiční zasazení mu pak dodává na originálnosti.

Nemusíte věřit vůbec ničemu, co se tady píše - o Jaredově babičce, o něm, sakra, ani o hipsterech, upírech a podobně. Můžete si myslet, že je to všechno jen v mé hlavě, že jenom věřím, že mi Jared může pomoci. Ale mně je jedno, co si myslíte, a v případě těchhle věcí dvojnásob. 

Co se týče postav, autor si dal poměrně velkou práci s rozvojem charakterů nejenom hlavní čtveřice. Na postavách totiž celý příběh prakticky stojí. Hlavní hrdina Mike trpí OCD a celým příběhem prochází postupnou deziluzí. Ness se hodně zaměřuje na vztahy mezi postavami a na jejich přátelství, případně i nějaké romantické city. Působí to hodně realisticky a čtenář se tak může s Mikem i ostatními dobře ztotožnit. Henna, do které je Mike zamilovaný, vnáší do příběhu trochu diverzity, jelikož je černoška. Stejně tak homosexuál Jared, který kromě své sexuální orientace vábí i svým ne zcela lidským původem. I když jsem si hlavní hrdinu osobně nijak neoblíbilo, líbilo se mi, co s jeho postavou autor udělal a jak jej nechal postupně vyvíjet. Palec nahoru.

Související obrázek
Dostáváme se tak k mým dojmům. Musím přiznat, že jsem do knihy šla s lehkými obavami. Recenze na Goodreads jsou celkem rozpoluplné a nebyla jsem si jistá, jestli tohle bude to pravé pro mě. Spletla jsem se. Originální koncept, dobře rozpracované postavy a Nessův styl udělaly z příběhu jednu velkou jízdu. Knihu jsem přečetla jedním dechem. Byla jsem ráda za kombinaci contemporary a fantasy, a i když to bylo tak trochu šílené, stejně jsem těm hipsterům fandila. V poslední době jsem si všimla, že se autoři snaží do svých příběhů vnášet právě onu diverzitu, ať už se to týká barvy kůže či sexuální orientace. Občas jsou tato díla ale až moc překombinovaná a působí tak falešně. My ostatní tu prostě žijem s tím problém nemělo. Všeho tu bylo tak akorát.

Knihu My ostatní tu prostě žijem bych doporučila všem, kteří už mají dost příběhů o těch Vyvolených a chtějí si přečíst něco netradičního, vtipného a odhalujícího. Patrick Ness za to rozhodně stojí.

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček

Děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Více o knize ZDE

Zdroje:
Anotace a obálky
Obrázky

Žádné komentáře :

Okomentovat