středa 21. června 2017

Recenze - Stačí jen chtít

Stačí jen chtítOficiální anotace

Městem Nottawa se jako lavina šíří nový fenomén. Sociální síť s názvem NEED nabízí svým uživatelům vše, co chtějí mít. Chceš nový iPhone nebo lístky na koncert se vstupem do zákulisí? Výměnou za drobný úkol ti NEED tvé přání splní.

Kaylee Dunhamová ví, co chce. Potřebuje získat novou ledvinu pro nemocného bratra. Nevěří, že by jí nějaká sociální síť mohla pomoci, ale rozhodne se, že to zkusí.

Až po té, co zadá svůj požadavek, si uvědomuje, jak vysokou cenu bude muset zaplatit. Úkoly, které síť za splnění jednotlivých přání vyžaduje, totiž s přibývajícím počtem uživatelů nabírají na nebezpečnosti.

Dokáže Kaylee odhalit, kdo NEED stvořil, a zastavit ho dřív, než zničí celé město?

Joelle Charbonneau je jednou z autorek, které přijedou v říjnu na Humbook. Nebylo by tedy na škodu si od ní něco přečíst. Stačí jen chtít mě navíc zaujala i svou anotací, ve které zmiňuje právě onu sociální síť. Na to já prostě slyším.

NeedNEEDD. E. S. E. O.

Ani nevím, která z obálek se mi líbí nejvíc, protože se mi nelíbí ani jedna z modelek, které použili pro cover. Nejspíš Deseo, protože ta hra se světlem. Po grafické stránce je ale naše obálka vážně povedená, hlavně se mi líbí ty miniaturní deaily na obličeji.

Sociální sítě jsou v současnosti velmi populární a dokážou se šířit lavinovou rychlostí. Studenti z nottawské střední o tom vědí své. Nová sociální síť NEED slibuje splnění vašich nejniternějších přání výměnou za pozvání nových členů a později i splnění různých úkolů. Kaylee Dunhamová chce jediné - získat ledvinu pro svého nemocného bratra. Ostatní ze školy ji ale mají za podivínku, která pouze touží po pozornosti. Úkoly NEEDU ale nejsou jen tak ledajaké - postupem času se stupňuje jejich náročnost a začínají být v rozporu s tím, co je správné a morální. Dokáží si nottawští teenageři uvědomit, jakou cenu budou muset zaplatit za něco, co vlastně vůbec nepotřebují?

Stačí jen chtít je samostatně stojícím románem z pera Joelle Charbonneau, které u nakladatelství Fragment již vychází YA série Univerzita výjimečných a v překladu se chystá i její novinka Dividing Eden. Ústředním motivem celé knihy je nebezpečí spojené se sociálními sítěmi a celou kulturou točící se kolem naší konzumní společnosti. Právě tato kombinace mi byla velmi sympatická a přidalo to na celkové atraktivitě celé knihy. Příběh je podán hned z několika pohledů - hlavní hrdinka Kaylee se střídá s dalšími studenty nottawské střední, kteří dostávají od NEEDU své vlastní úkoly a ovlivňují tak hlavní příběh. Knihu bych rozhodně nedoporučila mladším čtenářům - vyskytuje se  tu i násilí páchané na zvířatech, smrt či vraždy. Díky těmto prvkům získává kniha lehce hororový nádech. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a díky neustálému střídání vypravěčů je kniha dynamická a akční. Dalším prvkem je zápletka točící se kolem nemoci Kayleeina bratra a to, jak to vnímá její okolí. Joelle Charbonneau zde odhaluje pravou tvář toho, co se děje na střední a jak názor jednoho dokáže změnit názory většiny. Politováníhodné.

"Co potřebujete?" ptala se ho stránka. Potřebuju pistoli. Enter.

Velký důraz klade autorka především na postavy. Zde leží trochu kámen úrazu, který by mohl některým čtenářům vadit. Hned na začátku jste vhozeni přímo do vody a díky neustálému střídání vypravěčů je ze začátku hodně těžké se orientovat, když si sotva zapamatujete jméno hlavní hrdinky. Kniha tak působí lehce chaoticky. Na druhou stranu vše ke konci začne dávat smysl a vy budete jen zírat. Co se týče hlavní hrdinky Kaylee, poměrně jsem s ní i soucítila. Je sice pravda, že se snažila někdy "až moc", na druhou stranu je hezké vidět, jak moc má svého bratra ráda. Její nejlepší kamarád Nate na mě působil slizce už od začátku a vůbec jsem mu nefandila. Co se týče romantické zápletky, v náznacích tam byla, ale byla upozaděna do pozadí celým NEEDem.

Výsledek obrázku pro joelle charbonneau needA mé dojmy? Popravdě jsem od knihy neměla příliš velká očekávání, jelikož jsem se s autorkou ještě nesetkala a anotace vypadala všelijak. Nakonec jsem ale knihu přečetla prakticky na jedno posezení. Téma sociálních sítí je pro mne velmi atraktivní a myslím si, že tu bylo zpracováno velmi dobře. Některé úkoly od NEEDu byly až nechutné a jelikož jsem milovnice zvířat... bylo mi zle. Četlo se to vážně dobře. Jak jsem zmiňovala výše, ze začátku jsem měla trochu problém s neustálým střídáním vypravěčů a moc mi do toho horrorového prostředí neseděla Kaylee a její problém s bratrem. Možná bych to celé vynechala a kochala se pouze tou destrukcí, kterou NEED napáchal. A odpustila bych si tu romantiku, protože tu tenhle příběh vůbec nepotřebuje. Palec nahoru za vyobrazení vztahů mezi teenagery a toho, jak to funguje na střední. To se mi líbilo moc.

A pokud jste si toho ještě nevšimli, sama autorka, Joelle Charbonneau, přijede v říjnu do Prahy na Humbook, tak proč si knihu rovnou nepořídit a nejít si ji nechat podepsat? To za to rozhodně stojí!

Stačí jen chtít bych doporučila všem, kteří hledají napínavý a lehce mrazivý thriller týkající se sociálních sítí.

Děkuji pořadatelům Humbooku za poskytnutí recenzního výtisku.