úterý 10. října 2017

Recenze - Pasažérka

Pasažérka (Pasažérka, #1)Oficiální anotace

Ztratila vše, co znala a milovala… Etta se proto vydává do neznámé země, kde se seznámí s Nicholasem, který uniká z dosahu mocného rodu v Koloniích. Navíc jí začnou pronásledovat agenti usilující o její život. Etta tak zjistí, že zdědila zvláštní schopnosti, o kterých nikdy neslyšela. Aby ochránila své tajemství i svůj život, bude muset cestovat nejen mnoho mil od domova, ale i do minulosti… Nepřátelské rody se ale nevzdávají a chtějí její moc!

Od Alexandry Bracken mi doma už dlouhou dobu leží The Darkest Minds, ke kterým jsem se chtěla dostat ještě před Pasažérkou. Nějak to neklaplo (což vůbec nevadí, protože cestování já můžu!). Odrazovaly mě poměrně rozporuplné recenze (hlavně zahraničních booktuberů), které si stěžovaly na to, že je tahle dilogie plná popisů a celé se to táhne. To mě ale nezastavilo!

Stejně jako Darkest Minds, i dilogie Pasažérka má nádherné obálky. Jsem neskutečně ráda, že CooBoo převzalo originální obálku, protože je to nádhera. Především ta kombinace barev.

Výsledek obrázku pro passenger bracken
Etta se celý život snažila o to, aby si jí matka všimla. Únikem z kruté reality byla hudba, kterou Etta doslova žije. Při Ettině velkém debutu se ale její život obrátí vzhůru nohama - je vtažena do historie, kde zjišťuje, že zdědila gen cestovatelů času, a že její dosavadní život byla bohapustá lež. Nejenže Ettě matka lhala, ale ještě ji zatáhla do oka boje mezi dvěma prastarými rody, které pasou po tajuplném předmětu nesmírné hodnoty. Cestou potkává Nicholase, který je vyvržencem své vlastní rodiny. Dokáží tito dva mladí a úplně rozdílní lidé spojit síly, nechat minulost za zády a postavit se samotnému času?

Pasažérka je prvním dílem ze stejnojmenné dilogie z pera Alexandry Bracken, která v zahraničí proslula především díky své trilogii The Darkest Minds. Ústředním tématem celé knihy je bezpochyby cestování časem, kolem kterého autorka vybudovala celý svět. Příběh je vyprávěn ze dvou pohledů - Etty a Nicholase. Každý s sebou přináší to své, originální, jelikož se každý narodil v jiném čase. Pasažérka v sobě spojuje hned několik komponentů - romantickou linku (žádný milostný trojúhelník!), historické pasáže, dobrodružství, akci a napětí a v neposlední řadě také serióznější témata jako je rasová nenávist. Především tím posledním se kniha liší od ostatních young adult, které jsem doposavad četla. Barvě pleti je tu věnováno poměrně dost prostoru, jelikož jeden z hlavních hrdinů je míšenec a je dost dobře ukázáno, jak se s tím musí v různých časových obdobích vyrovnávat. Kniha má ze začátku pomalejší rozjezd, to ale nic nemění na tom, že je velmi čtivá.

Etta z jednadvacátého století. Etta ze vzdálené, nepředvídatelné budoucnosti. Etta se srdcem piráta. Ten hloupý astroláb už si vybral tři životy a Ironwood si teď žádá i ten její?

Velký prostor dává autorka svým postavám, které v průběhu příběhu postupně rozvíjí a nechává je napospas poměrně složitým životním situacím. Hlavní hrdinka Etta se od svých YA kolegyň liší hned v několika věcech - není nijak dokonalá a po objevení svých schopností se je neprve musí naučit ovládat. Chová se lidsky a hodně své pocity prožívá. Ettu nelze než obdivovat - vzhledem k tomu, čemu všemu ji matka vystavila. A Ettina pirátská stránka? To je prostě paráda! Pak tu máme Nicholase, který vnáší do příběhu element rasové rozdílnosti. Jeho dobrodružná, ale nesobecká povaha byly příjemným osvěžením oproti všem bad boyům, které v YA máme. Taky palec nahoru! Sophie je dalším překvapením. Její backstory je vlastně děsně smutná... Pokud jde o zbytek postav, oblíbila jsem si ještě Alici, která však moc prostoru neměla. Co se týče Ettiny matky, mám ji ráda asi stejně jako starého Ironwooda. Což znamená vůbec.

Výsledek obrázku pro passenger bracken

Jdeme na mé dojmy z Pasažérky! Jak jsem již nastínila výše, do knihy jsem šla s menšími obavami, jelikož recenze nebyly moc příznivé. Možná právě to mělo za následek to, že jsem si knihu tak užila. Jasně, nebylo to úplně pětihvězdičková záležitost, ale bavila jsem se. Cestování v čase miluju a musím říct, že autorka se toho zhostila moc pěkně. Pak tu jsou postavy, které jsem si dokázala oblíbit... a romantika bez milostného trojúhelníku. Nejvíc mne asi bavily scény z lodi, u kterých jsem se i nasmála.

Pasažérku bych doporučila všem, kteří hledají něco dobrodružného, akčního a bez milostného trojúhelníku.

Celkové hodnocení:  4 z 5 hvězdiček